Swift Water Resque. 2 aug 07

Na ’t certificaat Wilderness First Aid nu ook ’t Certificaat Swift Water resque binnen, om maar met de uitslag te beginnen. Ja je moet genieten van de stapjes en kleine vreugdes van de uitreiking van een (deel)certificaatje.

De expertise welke we hebben opgedaan is natuurlijk maar een begin. Maar in die 5 dagen toch ontzettend veel geleerd omtrent wild stromend water. Zelfs voor de instructor was het een ontboezeming hoe het water was en hoe ’t volume ontzettend veel groter was dan normaal. Dat geeft veel draaikolken en onderstromingen, daar wil je en ik ook niet inkomen. Vandaag 2 keer de route gedaan vanaf de waterval tot door de stroomversnelling. Meer hoeft voor mij ook niet. Eigenlijk wilde ik dit helemaal niet. Uiteindelijk heb ik mezelf overwonnen om het toch een keer te doen alhoewel uitdrukkelijk werd vermeld dat het niet verplicht was. Ik kneep ‘m als een ouwe dief. Uiteraard wel zo stoer om die inwendige strijd niet kenbaar te maken. Ik wil niet het risico lopen om om te kieperen en in ’n onderstroom komen. Men zegt: “Rustig tot 60 tellen onder water”,  want ’n keer kom je er uit. Ik heb natuurlijk wat geprobeerd. B.v.  om na ’n reddings zwem spurtje van 3 minuten te proberen om 30 seconden m’n adem in te houden. Nou dat is behoorlijk dat is al doorknijpen.

Na de eerste raft sessie, welke wild was, maar ’t was maar ’n minuutje en goed verlopen, de gehele dag ’n km verderop aan het rivercrossen geweest. ’s Avonds meld de instructor doodleuk dat we morgen weer boven starten. Ik heb ’t gehad. De andere ochtend na heftige strijd met mezelf maar weer heel cool in dat ding gaan zitten en heftig mee paddelen om op koers te blijven en door de stroming te geraken. Peace of cake…… haha.

De gehele week veel wateroefeningen gedaan. Gelukkig heb ik geen watervrees, alhoewel ik geen groot zwemmer ben.

Tot slot nog een theoretische test met 40 multiple choice vragen. Daar geraken we alle goed doorheen en komt ’t insigne en certificaat.

Dus zo meteen terug naar Atlin met de bus van Bart de Haas.

Dan ben ik waarschijnlijk ff uit de lucht.

Tot horens dus….

5 gedachten over “Swift Water Resque. 2 aug 07”

  1. Heej daddy! Dapper hoor, al die water gebeuren!
    Adem inhouden kan je heel goed trainen, dus als je in Vorden bent, moet je maar eens in het zwembad komen, gaan we samen oefenen 😉
    Hier in t hotel is alles goed! Net uitgechecked en nu nog stukkie wandelen, chiiilllll!
    Dikke klapkus uit het mooie Hoenderloo.

  2. Leo belde gisterenavond. Vandaag en de komende dagen spartelt hij weer in t water rond Atlin, dus even geen berichtjes.
    Het certificaat Meteorologie heeft hij op zak (8,4).
    Groetjes van hem aan allemaal.

  3. Ook het kayak gebeuren positief afgesloten met als ultiem slotmanifestatie ’t eskimoteren. Net als met ’n rijbewijs moet ik nu nog leren rijden.
    Vandaag klimmen en hijsen (echt slachtoffers uit ravijn hijsen). Vanavond uit eten om weer op krachten te komen.

    Groetjes uit Atlin Bc Canada.

Geef een reactie

