Countdown voor de terugreis. 17 Aug.’07

Beste Canada vrienden,

De laaste bijdrage vanuit Canada. ’t Is donderdag 10 uur, internetcafe Whitehorse, ontbijt achter de kiezen. Vanmiddag 14:30 uur take off. Morgen, vrijdagavond rond zessen op Schiphol. Lange reis waar ik niet naar uitzie.

Ik zie terug op een trip waar ik veel heb geleerd om maar eens een cliche te gebruiken. Veel kunstjes ook waar ik fysiek behoorlijk tegenop zag. De meest atletische jaren heb ik tenslotte achter me liggen. Maar met de moed van een leeuw heeft de Haas toch de handschoen opgepakt om ook mij wat te leren. Eskimoteren had ik als een onmogelijkheid ingeschat. Bart zou Bart niet zijn als hij eerst niet de psychologische aspecten wat uit nut om inzicht te verwerven in de psyche van de GIO’s. Hij begint met: Iedereen gaat alle elementen doen. Er zijn er meer die denken van:? Dat is aan mij niet besteed.? Dat het uiteindelijk ook lukt was wellicht voor hem een wetenschap voor mij ’n roulette.? Zo waren er natuurlijk meer dingetjes. ’n Kompaskoers lopen van zo’n 1.000 meter door een dicht en moeilijk doordringbaar stuk wilderness vanuit een aankomst per kayak op een strandje van 30 cm en uiteindelijk een boom vinden met een lintje en nummer, en met miljarden stekende muggen om je heen die elk open stukje huid weten te vinden. Dat is iets voor de ABC-run.? Hoezo moeilijk??

Al met al geeft ’t ook wel een kick dat ’t gelukt is. Voor het vervolg nog maar eens verder kijken.

Deze Gidsen opleiding lijkt me dan ook wel ’t neusje van de zalm in de opleidingen. Niet alleen als gidsen opleiding voor gidsen maar ook uberhaupt als management opleiding.? Bart heeft het in samenwerking met de Hoge School Utrecht opgezet zodat e.e.a. ook educatief verantwoord is maar hij stelt ook zeer hoge eisen aan de gidsen. Z’n lijfspreuk dat een gids ook onder de meest extreme en onverwachte omstandigheden in staat moet zijn om de groep te leiden en uit eventuele moeilijkheden moet kunnen halen doet hij dan ook in de opleiding eer aan.? Middenop Lake Atlin brult hij b.v.:? Alle kano’s en kayaks omslaan nu……..Iedereen slaat prompt om. Dat doet hij op een moment met veel wind en als iedereen toch wat uit elkaar is geslagen. Hij brult dat iemand de leiding krijgt op dat moment en eist de opzet van een snelle reddingsoperatie. Ga er vervolgens maar aanstaan.

Voordeel nu nog is dat de groepsleden getrainde GIO’s zijn die alle van wanten weten. Toch zal het met een groep toeristen ook zo moeten kunnen. Da’s wel een grappige expertise welke is opgedaan.

Destijds de groep in ’t Spaanse Granada zou willen dat zij zo’n gids hadden gehad. Die eis zal wel steeds harder gaan klinken. Steeds meer ongeoefende, slecht voorbereide en slecht begeleide groepen nemen steeds meer risico’s in gebieden waar? dit wel vereist is om gezond weer terug te komen bij of met vrouw en kids.? Dat zal en moet gaan veranderen.

Nu eerst op naar Vancouver, Londen…Amsterdam…..Riny & kids…. heerlijk zo’n finish in het vooruitzicht.

Leo

5 gedachten over “Countdown voor de terugreis. 17 Aug.’07”

  1. Leo,

    Complimenten over de manier waarop je de uitdaging bent aangegaan. Only the best will survive.

    Je schrijfstijl is prachtig (geworden). Levendig. Met een heerlijke kritische blik op de realiteit. Ik heb het met plezier gevolgd.

    Prettig weekend en tot maandag!

Geef een reactie

