“Blue River” Okt. ’08

Helmcken

Drie dagen uit de lucht in het het Nationale Park “Well’s Gray”. No Internet, (begonnen zondag 28/9 en nu woensdag 1 okt) Geweldige natuur, diepe ravijnen en natuurlijk ook watervallen. Naar een zo’n waterval zijn we toegelopen. Eerst aan de noordhelling, dus waar de zon op staat met de Camper en daarna terug naar de RIM zijde te voet. De rivier, toch zoiets als de Berkel maar dan ruig en wild, dondert daar 100 meter diep het ravijn in. Op de RIM zijde zaten we toch even in gedachten onze polissen te scannen toen we op een ietwat veenachtige bodem tussen de dennenwortels stonden met een gat van ’n paar honderd meter onder ons.

Helmcken2

 

 

 

 

Eerst op Buffalo Ranch 2 nachten gestaan. Er loopt een kudde bisons en een kudde paarden.

Bison Wellicht in de bergen rondom een roedel wolven en wat solitaire beren. ’s Ochtends hoorden we ’n koyote jammeren. Kan ik me indenken want ’n bison is geen partij. Ook niet voor een solitaire wolf of beer. Die laten dat wel. Vlak bij de omheining gekomen maakt ’n koe zich uit de kudde los en loopt zacht grommend naar de omheining.

Er was ons al verteld dat dat een nogal moederlijk typetje was waar je voor op moest passen en niet te dicht bij de omheining komen. Dus wij deinzen enkele meters terug.

5465182a0c1Later op de avond natuurlijk ’n 12 ounce bison steak moeten proeven (340 gram). Ik ga meestal voor weldone maar in dit geval vanwege ’t lage vet gehalte volgde ik ’t koks advies van medium. ’t Was ’n zeer droog stukje vlees. Dus maar een extra biertje. Vanwege de rust op de ranch, eigenlijk ’n kampeerboerderij, boekten we er een nachtje bij en hebben wat rust ingehaald.

De 2e ochtend verderop de vallei in naar de volgende  overnachtingsplek op een golf resort (Well’s Gray) , zeg maar een stukje meer gecultiveerd groen landschap zoals de Gelderse Achterhoek maar dan kleiner (200 bij 300meter). Bij een rustiek riviertje hier ’n zalmpje geroosterd en tot diep in de avond bij ons kampvuur gezeten. Zalmpje Dan wordt de achterkant toch koud en zoeken we de warmte van de camper op. Natuurlijk knijpen we ’n voor voor de beren en de elanden ’s nachts maar zien doen we ze nog niet. Toch worden we ’s nachts opgeschrikt door groot wild. We hebben de gehele nacht rond gezocht wat het was. Eerst ik met de Petzle op m’n hoofd. Toen ik ’t niet kon thuis brengen ben ik gaan slapen. Naar ik ’s ochtends begreep heeft Riny daarna gezocht en ook niets kunnen verklaren. ’s Morgens bij ’t ontbijt,  tijdens de gezamenlijke analyse, sporenonderzoek, keutel onderzoek, was het duidelijk dat ’t een muisje moest zijn geweest in de camper. Ik stap dapper naar de beheerder van ’t resort met de melding van hetgeen ik allemaal met beren heb meegemaakt maar dat ’t me nu boven het hoofd groeit. ‘k Moet zo spoedig mogelijk kunnen beschikken over een muizenval (ja met een n voor 1 muis). Hij zoekt door het gehele kantoor van het resort, verteld en passant dat hij er een heeft en ik die wel kan krijgen en die heeft verborgen omdat klanten geen muizenval in het zicht willen zien vanwege het mogelijke onhygienische karakter van het resort, na lang zoeken trekt hij de inmense koelkast van de kant en overhandigt mij de val. Deze staat nu pontifikaal op een strategische plek in de camper op Blue River RV Park (RV = Recreation Vehicle). De beheerder vertelde dat juist afgelopen nacht ’t park bezoek heeft gehad van een zwarte beer. Dus Riny is hevig ontzet. Gaat vanaf nu uitsluitend toilleteren in de camper. Dat doe ik ’s nacht allanger vanwege de kou. Zeker vannacht blijf ik op. Ik wil ‘m zien……..de muis.

Tot horens L&R

ps.

Daarna gaan we waarschijnlijk door naar Blue Lake Center in Hinton of ’n dag later.

 

Tot en met vandaag 1/10, behalve de eerste dag in Vancouver is het stralend weer. Staal blauwe hemel en een strak zonnetje. Vandaag de eerste Cirrus bewolking gezien, en cirrus stratus. Voorlopers van een depressie. Gister ook wat cirrus maar dat loste weer op. ‘ Nachts wordt het koud bij deze heldere hemel.

Dus komen de beren ook wat verder naar beneden. Dat ze op de campground komen is niet zo gunstig. Deze weet dus kennelijk al dat er wat te halen is. Een bekend gezegde is hier ook:” ’n Gevoerde beer is een dode beer”. Een beer die een keer kennis heeft gemaakt met door mensen aangeboden voedsel gaat daarnaar vaker op zoek en dat leidt onherroepelijk tot z’n dood. ’n Keiharde natuurwet is, dat deze dieren altijd voor die wijze van voedsel verzamelen kiest welke de meeste zekerheid en energie biedt en de minste energie kost.

Geef een reactie

