Blue Lake Mooses. Okt. ’08

Ja op BLC hebben we onze eigen huisdieren. Er loopt een vrouwtjes eland rond  met een jong. Ten minste nu eentje. Meestal heeft ze er twee. Die wil je natuurlijk wel even zien. Vanavond, ongeveer 30 min. voor zonsondergand, beneden in het houthok bij Bleu Lake gaan zitten. Dat ligt net achter de helling waar ik gisteravond waarschijnlijk de elanden zag wegvluchten. Toen het ongeveer donker was begon het ca 100 meter ’t pad op in het bos te kraken. Alleen elanden en beren kraken in het bos. Na enig gekraak is het weer ’n tijd stil. De dieren luisteren ook naar onraad. Ik dacht te horen dat ze weer de heuvel op liepen richting de gebouwen en grasweiden van het Centre. Dus ik ook heel zachtjes via het pad weer naar boven. Bijna boven krijg ik ’t vrouwtje in beeld. Ze loopt langzaam door. Ik zie geen jong. Wel hoor ik rechts achter me ook gekraak. Dat kan of het jong zijn of de jonge bull die al dagenlang uitsluitend interesse heeft in dit solitaire vrouwtje met jong. Eigenlijk ongepast. Ik ben ook wel wat benauwd voor die bull maar om andere redenen. Ze zijn slecht aanspreekbaar. Ik loop wat verder naar boven en ga om de hoek van de eerste cabin staan. Direct hoor ik luid enkele dieren naderen. Het is vrijwel donker. En dat is hier echt donker als er geen maan is en bewolking. Opeens komt het vrouwtje recht op me af en draait rechts voor de cabin weer naar beneden met het jong achter zich. Dezelfde route als gister. 10 meter achter dat stel de bull met wat burlende geluiden of een zacht gierend geil gebulk. Op ca. 10 meter blijft ie staan en kijkt in mijn richting. Het is doodstil in het bos, uiteindelijk wel 10 min. Het leek mij niet het moment om rustig uit mijn dekking te stappen en terug te lopen. Dus ik denk jij eerst hetgeen na 10 min gebeurde. Z’n jacht werd vervolgd onder luid gekraak…..

Vandaag is er ook verse bere (grizzly) stront gezien hier op de “paved road”. Dus altijd alert zijn. Er zijn mensen die stoer zonder beerspray lopen. Ik neem ’t altijd liever stoer mee. Het is geen altijd werkende oplossing maar het kan helpen.

Vandaag verder Hinton bezocht, koffie met ’n punt, Jarves Lake bezocht en de bevers aldaar. Ook ’n rondje Cache Lake juist ten noorden van Bleu Lake. Alhoewel we veel sporen zien zien we weinig. Ook ’t verkeerde moment van de dag. ’s Avonds dus wel.

Ook gesproken met Maud, ’n francaise tijdelijk werkzaam op BLC (via Raoul), ze komt uit de buurt van Charravines in Frankrijk. Daar in de buurt woont ook een vriendin van Riny, en we komen er dus nog wel eens en kennen de omgeving ook goed. Haar twin-sister woont in Neede en zij kent zelfs plaatsen als Eibergen en zo. Zo is de wereld klein.

Morgen spreken we Jerry en is Sandy terug. Daarna vertrek richting Rockies…..

Greetings L&R  (4-0kt08)

 

One thought on “Blue Lake Mooses. Okt. ’08”

  1. Heej vakantiegangers!
    Mooie verhaaltjes hoor! Klinkt vetje spannend, al die beren in de buurt.. Hoe vinden ze de berelucht? :p
    Hier alles goed, stage is al weer over de helft, dus druk met de voorbereidingen van de volgende!
    Geniet van de laatste daagjes!
    Liefs en bereknuffel!

Geef een reactie

