Chinook. Nov. ’09

Sinds vannacht hebben we “ontzettend “last”” van de chinook.

Ch47_chinook

 

 

 

 

 

 

 

 

Chinook, ’n mooie naam voor fantastische denkbeelden. Zo’n machine waarin zomaar 10 ton aan materiaal kan, dus  ook wel 100 mensen kunnen is toch een geweldige techniek.

Om de gehele omgeving hier zomaar 25 graden in temparatuur te liften is ook niet niks. Maar in de natuur, van deze aardbol, moet je van getallen niet schrikken.

De echte chinook is zo’n warme wind uit het westen. Van ’s nachts -10 gingen we vandaag naar + 15 graden zelfs hier op Blue Lake door de Chinook (wind)

Een chinook is een droge en warme wind, vergelijkbaar met een föhn in de Alpen. Deze wind waait vanuit het westen over de Rocky Mountains en over de prairies in het westen van Canada (Alberta) en de Verenigde Staten (Montana). De naam chinook komt van het Chinook-indianenvolk in het noordwesten van Noord-Amerika.

Het chinookfenomeen ontstaat als gevolg van bepaalde klimatologische omstandigheden. Wanneer het weer verandert naar een chinookconditie ligt er meestal een koude deken van lucht over de Rocky Mountains en de prairies. Wind met wolken begint te waaien vanuit het westen. Wanneer deze wind eerst aan de westkant tegen de bergen opwaait krijgt de lucht een hogere relatieve vochtdichtheid en dit vocht condenseert en valt bijvoorbeeld in de vorm van regen of sneeuw. Door deze condensatie wordt de lucht steeds droger en tegelijkertijd komt de latente warmte vrij uit het vocht. Deze relatief droge en warme lucht duwt de koude lucht steeds verder naar het oosten.

Een duidelijk visueel kenmerk is de chinook arch: het wolkendek is zover naar het oosten weggeduwd dat het als een grote boog in de lucht hangt, strekkend naar het noorden en zuiden, met naar het westen een heldere lucht, en naar het oosten het resterende wolkendek. De universiteit van Calgary heeft bij de ingang een grote boog staan. Deze boog heet de Chinook Arch en symboliseert het verschijnsel dat in de lucht te zien is.

Wanneer de wind de oostkant van de bergen heeft bereikt is er weer ruimte in verticale richting en waait het vanaf de bergen naar beneden de prairie op, onder de vooralsnog zich daarboven bevindende koude lucht, die de binnenkomende lucht naar beneden duwt waardoor het adiabatisch nog warmer wordt.

Een (meestal hard waaiende) chinook kan ’s winters de temperatuur enige tientallen graden dramatisch doen stijgen: van bijvoorbeeld -20C naar +10C of zelfs +20C in een paar uur. Deze verhoogde temperatuur kan een aantal dagen aanhouden waarna deze weer naar het lage niveau terugvalt. Een chinook was er verantwoordelijk voor dat tijdens de Olympische Winterspelen in februari 1988 in Calgary de temparatuur een prettige +15C was. Bij het ontwerpen van de schaatsfaciliteiten (Olympic Oval) en de bobsleebaan was hier rekening mee gehouden: deze hadden koelsystemen ingebouwd om deze bevroren te houden, zelfs bij een omgevingstemperatuur van +20xc2xb0C.

Dus bloesje los en gezocht naar een passende bezigheid.

Hd

Nee niet de bloesjes van de meisjes met dit weer, dat was in de hitte van Jasper een eeuwigheid geleden.

Hd1

Ik zie de Harley van Bryan staan en denk:  “Even passen”. En…. ’t werkt precies als vroeger bij m’n Zundapp en DKW.

1 naar beneden en 2-3-4-5 naar boven. Voetrem zoeken. Noodknop, vrijzetten en ehhhh  startknop en…….. heeeeeyy hij loopt. Wat een sound!!!!!

Ik kijk nog een keer links en rechts  over m’n schouder, niemand te zien, ’n dot gas en beentjes los. Ohhh daar gaat ie………. Veel gemakkelijker dan schaatsen, geen handje vasthouden van Martine. Ik draai wat rondjes, over wat smalle paadjes over de parkeer plaats en dan ’t gas d’rop en naar de Highway. Bijna een kilometer over de gravelroad. Ik pak nog even de RV-parkeerplaats mee, een rondje om ’t maintenance gebouw en dan naar de Highway. Stoppen voor de stopstreep. Ik laat links en rechts ’n truck voorgaan en vertrek met hellingproef en direct een 180 graden draai. Perfecte, balans ’n dot gas en hoppaahhhh naar 2-3-4-5 en direct weer terug . ’t Werkt nog.Hd2

Hd3

’n Beetje bochtenwerk, schuinhangen, draaien keren.

Natuurlijk wel met de gedachten erbij blijven, concentratie. Helemaal geen last van m’n knie haha, ’t schakelen gaat vanzelf. Nog steeds een automatisme.

Hd4

Na een uurtje kijk ik op de benzine meter en zie dat er ook een keer getankt moet worden. Hd5

Parkeren. Nog een plaatje en uiblazen van de ervaring. ik sta te trillen van deze nieuwe sensatie, geweldig.

Bryan komt ook aanlopen. Hij was even naar de stad geweest.

Ik zeg ik heb ‘m even gepoetst maar je moet nodig tanken!!!

t Is weer net als vroeger als ik m’n vaders DAF even mee nam uit de garage.

Hd6

Nog een plaatje van Bryan, hij knuffelt ‘m ook nog even, vond de motor wel erg warm. Ik zeg psja de chinook……, hij zet z’n helm op en verdwijnt richting Hinton om te tanken.

Ben nu weer de moror rijtheorie aan het bestuderen. Als de chinook blijft doe ik asap rijexamen.

Was ’n mooie dromerige middag op Blue Lake. …….

Gr. Leo

Advertenties

4 gedachten over “Chinook. Nov. ’09”

  1. oeoeoeoe, motor-rijen! wat tof! hoop dat je ’t haalt (en er gelegenheid voor krijgt), klinkt als heerlijk toeren daar. Wat fijn dat jullie een heuse na-zomer krijgen, dat is weer eens wat anders dan de diepvries-verhalen over houthakken, bevroren leidingen en ontdooide ijskasten 😉
    groetjes!

  2. Woei, even een weekje geen internet en dan al weer twee verhaaltjes gemist!
    Inderdaad erg veranderlijk weer zeg! Ik moet nog even niet denken aan sneeuw, maar de plaatjes zijn erg cool 🙂 Zowiezo suuuper mooie foto’s..
    XX

  3. jeetje wat stoer zeg die motor, staat je goed Leo. Wat een prachtige mooie staalblauwe lucht, die zie je hier in de winter met flinke vorst, ook al is het nu “warm”, het is grijs en grauw. Echt niet mijn weer. Maar wat kan ik genieten van jullie prachtige foto’s. Tot de volgende keer, groetjes en liefs van Gerda

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s