Je bent jong en je wilt wat…. Nov 10th, 2010

Het vriest de laatste dagen behoorlijk 's nachts. (ja dat spreekt elkaar tegen). Maarten heeft onlangs een nieuwe slaapzak gekocht. Eigen fabrikaat van Mountain Equipment Coop. Een behoorlijke buitensport zaak hier in Canada en wie weet ook verder. Er stond op -20C. Dus het was -12C afgelopen nacht en Maarten zegt ik wil dat ding wel eens uitproberen. Ik zeg onze diepvries in de Main Lodge staat op -20C …….

Hij mompelt iets over zuurstof en zo en zou toch liever buiten proberen. Dus opper ik om in de tuin te gaan liggen maar dat heeft geen nivo. Hij had 't al eens over ergens in het Wilmore Park maar ik zeg probeer het eerst hier aan Cache Lake. Helder weer, dus wat let je. Kom ik vanmiddag uit het dorp zit hij nog thuis achter de laptop. Ik zeg hoe laat wil je eigenlijk gaan? Als je gesetteld bent kom ik op visite.  Is zo'n 20 min lopen hiervandaan in Noordelijke richting.

Overnachting

Meer dan zo'n aansporing had hij niet nodig en in no time was hij weg. Tent gegrepen, een warme maaltijd, en ontbijt, slaapzak natuurlijk en matje en verder de meest zinvolle benodigheden.

Het is al snel donker en om half zeven besluit ik hem op te zoeken nog voordat ik zelf eten kook. Hij kan z'n tent in 4 min opzetten en vuur maken in een minuut, dus zou ik 5 min na hem kunnen vertrekken.

Ik wist dat hij ongeveer op CP-8, maar had hem ook op 't valse CP, schuin onder de C van Cache Lake, horen noemen. Dus daar liep ik eerst naar toe. Zag toen al 't vuurtje branden aan de overzijde.

Dus toch nog een fikse wandeling langs het water. Er zit ijs op maar ik durfde er nog niet over. Maarten had er 's middags nog een White Tail bok, in al z'n geilheid, op z'n bek zien gaan. Wilde in de jacht op 'n vrouwtje over "een nacht ijs".  Die bok loopt al 2 dagen geheel over de toeren rond. Kwam met de schrik weer vrij. Gister liep er ook een zwarte beer langs de waterrand aan de overzijde. Ik zeg nou die is hier net geweest dus die is weg. Voor de zekerheid nam Maarten toch de bearspray mee voor wat het waard is.

Langs het meer lopende ontmoet ik hem al gauw. Inderdaad alles al behoorlijk op orde. Wilde net thee zetten als aperitiefje. Ik zeg ik heb wat sterkers meegenomen, een klein flesje waarvan je de inhoud alleen mag drinken als het steen en steen koud is . Nou dat treffen we. -8C heldere sterrenhemel halfvolle maan oftewel een prachtige avond zo allen aan het meer in donker. 

We zitten zo een half uurtje, op een houtblokje, in het donker bij een gezellig vuurtje te converseren. Opeens een trilling onder m'n kont en een over het meer door het ijs trekkend geluid wat lijkt op een wat valse snaar. Het afkoelende ijs scheurt door de temperatuurs verschillen. Toch een mooi geluid. Toen het ijs vorig jaar aanzienlijk dikker was hoorden we dat ook. Dat was alsof er een walvis onder het ijs geluiden maakte. 

Een prachtige plek om in alle eenzaamheid te zitten.

Om z'n geplande avond van afzondering en meditatie niet te verzieken blaas ik na een half uur de aftocht en zoek in m'n eentje de trail door het stikdonkere bos terug naar huis.

Door Bart (de Haas) was me destijds verteld om 's nachts niet door de bossen te struinen omdat de vaste bewoners daarin dat spel beter beheersen dan wij. Maar een klein stukje moet kunnen.  Op een vaste plek slapen zonder voedsel in de buurt kan ook.  Morgen vroeg horen we de uitslag van z'n slaapzak test.

Leo    

 

   
 

 

Een gedachte over “Je bent jong en je wilt wat…. Nov 10th, 2010”

  1. Ik had rond 16u weg willen gaan maar Leo was in Hinton en ik had zijn verrekijker nog nodig. Het duurde tot 17u voor ik de auto binnen zag rijden en ik had eigenlijk al gepland een ander nachtje te gaan. Om 18u is het echt stikdonker en het is nog wel 20 minuten lopen. Ik moest ook alles nog inpakken. De verbaasde blik van Leo toen hij zag dat ik er nog zat toen hij binnen kwam trok me echter alsnog over de streep. Snel tas ingepakt en nog net voor het echt donker was had ik mijn tentje staan en het vuurtje brandende. Wat wil een mens nog meer?!

    Leo had al aangekondigd even op bezoek te komen maar zo snel half zeven had ik hem niet verwacht. Nog volop in het kampopzetgeweld had ik zijn koplamp al gespot aan de overkant van het meer en juist voor hij aankwam had ik de boel op orde. Overal aan gedacht dus ik stel voor een kopje thee te drinken. Leo is niet zo’n theedrinker dus hij trekt wat sterkers uit zn jaszak. “Alleen omdat het ijs- en ijskoud is”, zegt ie nog, en dat is ‘t, en geeft me een half gevuld flesje Jagermeister. Lekker. We kletsen wat, luisteren naar het prachtige, haast zingende geluid van krakend ijs over de hele lengte van het meer, keurig overgenomen door de echo en na een half uurtje staat hij op. Hij wil m’n momentje alleen aan het meer niet verstoren. Volgens mij had ie het koud en trek in eten. Hij wandelt weer terug. Ik geniet van de stilte, het weerkaatsende maanlicht op het ijs en mijn knisperende vuurtje….

    Maarten

Geef een reactie

