Forecast: Issued: 11:00 AM Monday 22 November 2010

Today: Cloudy with sunny periods. 60 percent chance of light snow.
Temperature steady near minus 17.
Tonight: Clearing this evening. Low minus 32.
Tuesday: Sunny. High minus 19. 
Wednesday: Sunny. Low minus 30. High minus 16.
xefxbbxbfJa de winter is hier binnen gevallen. De laatste week al wat sneeuw en ook vorst. Vorige week testte Maarten z'n slaapzak nog op -15C. Hij kan nu gaan voor -32C. Ik zie hem nog niet richting Cache Lake vertrekken laat staan dat ik dat zou toestaan, als ik er al iets over te zeggen heb. 🙂 Het gaat er nu dus serieus van komen alhoewel het de afgelopen nachten ook al wat frisjes was: -27C. Men waarschuwt hier dan ook dat het "gevaarlijk" koud kan worden. Gistermiddag was het ook fris. Maarten en Josien kregen het briljante idee om een igloo te gaan bouwen. Omdat Maarten voor mij XC-skies had meegenomen uit Edmonton alwaar de bindingen opgemonteerd waren voor m'n Salomon's schoenen kon ik deze gaan uitproberen.
XC-skie try-out.
Riny was aan het schilderen met de Golden Eagle en geconcentreerd bezig. Het werkstuk is in de afrondingsfase dus 'n mooi moment om een tipje van de sluier op te lichten.
Golden-eagle
De Golden Eagle met z'n indringend scherpe blik.
Dus heb ik de skies geprepareerd. Vanuit de store in Edmonton kreeg ik er een setje plakstrips bij waarmee je extra grip hebt hellingen. Die strips moet je onder de druk zone van de skies aanbrengen. Dus eerst een gedeelte van zo'n 40 cm , zo'n beetje onder de teen van de voet, wax-rvij maken met een oplosmiddel. Dan opschuren zodat het wat ruw is. Daarna de 2 zijdige plaktape aanbrengen. Dat was zo gebeurd. Jassen aan, lang ondergoed, beremuts, handschoenen etc en toen naar buiten waar de skies met plakstrips al stonden af te koelen tot -20C. Dus voorzichtige stapjes maken in de "tiefschnee". Het is rond het huis allemaal redelijk vlak dus dat ging aardig ook al voel je het wel een glibberen als er een bultje is. Maar na een half uur maar eens voor langs het raam en ik voelde de blik van een camera al op me gericht. Hebbes….    
XC-1
Voorzichtige stapjes met korte glij momenten. Maar het gaat steeds beter.
Na een uur had ik de rug waternat en was het tijd om droog en warm te worden.
Woodstove in de Muskegg Lodge
Afgelopen weekend in hun huisje "the Muskegg Lodge" de nieuwe woodstove ingebouwd. Nu was dat inbouwen, binnen, a peace of cake. Maar nadat de kachel op z'n plaats stond, de voetplaat / fundatie had ik daarvoor al gedaan,  moest de plaats bepaald worden waar de schoorsteenpijp door het dak moest. Dat is een precies werkje. Vervolgens aftekenen en 't gat met de decoupeerzaag erin zagen. Dat is eerste laag van 3cm planken plafond. Vervolgens kome je isolatielagen tegen en rachelwerk. Allemaal doorgesneden en gezaagd. Toe 'n gaatje geboord exadt in het centrum dwars door het dak en de shingles heen. Point of no return was bereikt. Buiten was het -20C en ik voelde al wat tochten door het 10 mm gaatje. Dik ingepakt 't dak op. Maarten zou alles aanreiken. 'n Klus van een paar uur. Aftekenen, gat zagen, inbouwbox erin monteren, de RVS geisoleerde stalen pijp erin/erop. Schuine dakdoorvoer erop. Allemaal halverwege onder de shingles schuiven nadat ik de gehele ronding in de shingels had uitgesneden. Knetterhard allemaal, niet buigzaam, breekbaar etc. Uiteindelijk na ca 3 uur met bloedende, koude vingers alles klaar, opgeruimd. Toen de pijperij binnen monteren.
Om vier uur 's middags zeg ik tegen Maarten: "Waar heb je 't hout?  De brand kan erin"!  Eerst het hout dat uit de daksparing was gekomen maar aanspreken. Dus krant eronder, aanmaakhoutjes enzo. Vuur aansteken en een half uurtje later zitten we bij de brandende kachel. Heerlijk warm. Riny had appeltaart gebakken. Dus met warme chocomelk was dat een heerlijke afsluiting en Maarten was godsblij met deze nieuwe secundaire warmte bron. Daar was hij dan ook niet meer weg te slaan.
Maarten & Josien
Maarten heeft z'n vriendin Josien over vanuit Nederland. Zij treft het prima met de pittige vorst. Maarten had al gezegd dat het wel een paar graden kon vriezen in deze tijd. Nu ervaart ze zelfs meer dan -30C. Moet je toch ook maar megemaakt hebben.
Maarten en Josien hebben hun plannen gewijzigd en zijn gister, maandagochtend vertrokken richting Jasper om te gaan skien op Marmot basin. Overnachten in Jasper en rijden morgen naar Banff om daar nog een dag te spenderen en de Ice Field Parkway te bezichtigen. Ik hoop dat ze er kunnen komen en ook weer terug kunnen. Het zou maar zo dicht kunnen sneeuwen aldaar en dan moet je 500 km omrijden via Red Deer en Edmonton. Naar ik gisteravond hoorde hebben ze vanwege de kou hun plan wederom gewijzigd en zijn rechtstreeks door naar Banff gereden. 'n afdaling bij -30C lijkt me niet echt lekker. Forecast is voor woensdag iets warmer op hellingen van Marmot Basin in Jasper.
Zondag middag, tijdens m'n eerste XC-expertise waren zij samen begonnen met een igloo bouwen bij de Main Lodge. Riny bracht hun warme choco, zij verwachtte mij ook daar op de skies ware het niet dat daar nog een bultje tussenzit van een paar meter dus dat zat er (nog)  niet in. Heuvelop wil misschien wel maar eraf.
Jan Akkerman 
Ja na die inspannende bezigheden ben je na een uurtje wel weer toe aan iets anders. Ik had al eens een gitaartje op de kop getikt. 'n "Backpackertje" Inderdaad kun je 'm overal mee naar toenemen, klein en compact, met een heel aardig geluid. Dat is een eigenschap van het instrument zelf. Dan moet je er nog mooie dingen mee doen. M'n eerste les zit erop. Beter was het om eerst enkele jaren in stilte te oefenen maar 't is al uitgelekt. Dus nu elke dag minimaal 'n half uurtje.  't Valt om de drommel niet mee.
Gitaar_1'
Virtuoos in wording. Kan nog wel even duren……..
Gevaarlijk is het niet maar je moet wel aan heel veel verschillende dingen denken en veel onthouden of als automatismen aanleren. Dat moet met de skies ook.
Maar om een noot te spelen moet je 'm op 4 man
ieren onthouden
  1. De wijze zoals je 'n noot opschrijft op een notenbalk.
  2. De juiste greep met je linkerhand om de juiste snaar op de goede plek de juiste golflengte te geven.
  3. Onthouden hoe zo'n noot vervolgens heet: 'n A, E, en in welke octaaf.
  4. en het belangrijkste: Hoe klinkt ie.

En er zijn zoveel noten en akkoorden!

Vervolgens 't afspelen in het juiste tempo.  Dat is eerst ook nogal lastig omdat je in het juiste tempo nooit zo snel exadt goed 'n noot kunt vinden en goed afspelen. Klinkt allemaal wat twijfelachtig.
't is nogal wat. Maar het verschil met de eerste voorzichtige snaar aanrakingen is al wel merkbaar al zeg ik 't zelf. Gestaag oefenen en zo nu en dan toetsen bij de muziek leraar. 
Krijg zelfs al een beetje "gehoor" bij het stemmen van de gitaar.  Dus wie weet krijgt Jan Akkerman nog eens een concurrent.
Last Minut
Gisteravond was er geen internet connectie. Waarschijnlijk uitgevallen met de kou. Vanochtend om 6 uur stond 't kwik op -38,2C . Gelukkig was dat buiten. Binnen hielden we het zonder kachels aan te hebben op +9C. Dus het huis is aardig geisoleerd, en we liggen dicht tegen elkaar.
Vanochtend de boel hier een daar gecontroleerd. Alles staat aan met nood verwarmingen erbij. Of het echt niet bevroren is zie je vaak pas later. Toch maar watermonsters genomen en Riny is nu naar Hinton om wat boodschappen te doen, de post, watermonsters wegbrengen, was ophalen etc. Hier heldere hemel, de zon schijnt, forecast is dat er neerslag gaat komen.  Barometer daalt. Er komt dan bewolking en de temperatuur zal oplopen. Dus morgen of overmorgen weer sneeuwschijven alhoewel ik dat gister ook heb gedaan.  Blauwbekken op de sneeuwschuiver. Morgen ook maar een skie bril op doen. Brrrr…..
Warme groeten vanuit (White) Blue Lake.
4 thoughts on “Forecast: Issued: 11:00 AM Monday 22 November 2010”

  1. Klinkt weer als een mooi avontuur! Doet me allemaal weer een beetje aan Lapland denken. Zorg je dat je neus er niet afvriest? Als ie wit of zwart begint te worden ben je dus al iets te laat. En ook goed blijven wiebelen met de teentjes 🙂 hoop dat ik snel ook een keer winter en sneeuw mag mee maken daar! Oja, de eagle is mooi geworden hoor! en ik heb ook het gitaarspel mogen horen, mijn complimenten. Liefs!

  2. Hoi Riny, heerlijk dat je weer aan het schilderen bent geweest en met wat voor resultaat: ik voel de ogen van de adelaar prikken, hij is echt mooi hoor, ga zo door, ik zie het wel weer een keer wat het volgende schilderij wordt. Heb je al een idee?

  3. Heeej daddy!
    eindelijk snap ik wat XCskies zijn 🙂 gewoon langlaufen 😉 Zet maar een mooie route uit!
    Ik dacht dat we hier een beetje aan het oefenen waren met de kou, maar jullie doen het daar gewoon 3dubbel koud.. mooi is dat..
    Maar ook genieten volgens mij! Wij tellen de daagjes af 😀
    Xxxx

  4. Hey Kimmie,
    Wij tellen ook de daagjes af. de 21e Maarten op de trein zetten. Daar na bijna direct door naar Edmonton om jullie op te pikken. Kan niet wachten.
    ***Leo

Geef een reactie

