’n Camper voor de deur! Feb. 2015

Al bijna 40 jaar hebben we jaarlijks ’n periode van overweging omtrent wat nu, een op ons lijf geschreven wijze van vakantie houden is. We hebben van alles gedaan.

Van:

  • ’n kleine tot grote tent tot ’n klein of groot hotel,
  • onder de blote hemel,
  • Eurocamp tent.
  • ’n weekje proef met een caravan,
  • sporthuiscentrum huisje
  • huifkar
  • in Canada met een redelijk grote camper,
  • motels,
  • B&B,
  • appartement
  • blokhuis
  • bij vrienden en familie,

Eigenlijk kunnen we ons wel deskundigen noemen met een heel breed pallet aan vakantie ervaringen. Maar nu ineens zonder diepgaande discussie staat er een soort van camper op de oprit. Je kunt natuurlijk ’n camper kopen van €20K tot €200K.  Maar deze haalt dat bij lange na niet dus is het risico van een “misstap in het leven” is wat minder groot. Daarbij komt dat je je ook weer niet voor 100% op zo’n middel  kunt werpen. Er zal heus nog wel eens een hotelletje geboekt worden. Verder is deze voormalige duitse legerambulance peggeriaans ingericht zoals de verkoper wist te melden. Peggeriaans is een, in Lochem en omstreken veel gebruikt synoniem voor ’n vroeger veel gebruikte term: “Spartaans”, een minimalisme refererend aan de opvoeding welk kinderen genoten in het vroegere Sparta 5 tot 600 jaar voor Christus.

De peggeriaanse levens filosofie heeft zich in midden van de vorige eeuw ontwikkeld niet ver van het riviertje de de Regge in Twente en is overgewaaid naar de Gelderse Achterhoek. Althans dat is de veronderstelling. Wat wil het geval: ’n zomp, platboomd vaartuig,  vroeger op de Berkel werd ook ’n pegge genoemd. Het was een minimalistisch vaartuig zonder veel diepgang om reden van vele ondiepe rivierdelen. Wellicht hebben die zompen ook op de Regge gevaren. Maar degene die zo’n vaartuig vervaardigde heette ook zo “Pegge”. Markant is ook dat rond eind 15e eeuw ’n pegge een houten knopje was, een maatstaf, peil bewaren, hoogte merk voor waterstanden. Werkwoord was pegelen. En dat zit dan weer niet ver van pegels….. of het ontbreken daaraan hetgeen dan weer leidt tot genoemd minimalisme……

Wat wilde het geval?

’n Nichtje  van Riny, we noemen haar Loes, deelde ’n fotootje op FB, met deze camper erop en schreef daarbij aan haar vriend (Ewout): “Mooi voor de bootcamp en ijszwemmen”! Hij antwoordde: “Koop jij ‘m maar voor mij?”. Dus ik denk zij weten waar dat ding te koop staat. Bij navraag kenden zij de verkoper in t geheel niet. ’n Gedeelde foto dus en ook een gewone “marktplaats” advertentie zo bleek.

Bus front-zij aanzicht.
Enigszins gecamoufleerd tegen de bosrand opgesteld. De Canadese canoe gereed op het dak klaar voor gebruik. .

Dus heb ik deze man zelf maar opgezocht.  Het bleek Ronald van der Meijs te zijn, een begenadigd beeldend kunstenaar die in Amsterdam in “de Pijp”  woont maar ergens in het uiterste puntje van Westpoort een atelier heeft.  Dus contact gelegd, naar Amsterdam afgereisd, alwaar het geval te koop stond, bezichtigd, proefgereden, geëvalueerd, overlegd, besloten, onderhandeld, gekocht en afgelopen woensdag 4/2/15 opgehaald samen met Henk G. die altijd wel in is voor een geintje.

Hier tijdens een rust pause in de bergen.
Hier tijdens een rust pause in de bergen.

’s Avonds Loes nog even bericht dat de bus inmiddels bij ons op de stoep stond en waarvan zij weer helemaal opgewonden raakte. Zij komt ’n keer voor de bus en ik mag ’n ritje maken in hun oldtimer: ’n Russische Volga.

Ronald had de ambulance bus authentiek, ingevoerd en er een camper status aan gegeven via de RDW.

Dus dat scheelt in de belasting. (slechts 25% van het oorspronkelijke tarief).  Tevens bouwde hij hier een peggeriaanse interieur in. Ook voorzag hij de bus van de nodige beveiligingen, kennelijk noodzakelijk voor een langdurig verblijf in Amsterdam West. De achter- en zijdeuren waren al eens geforceerd, dus niet meer toegankelijk van buitenaf. Verder zo solide als een Duitse tank. De kano, op het dak, zit er nog steeds op.

Bus slaapplaats

Bus dahboard

 

Inmiddels heeft deze camper 136.000 km gelopen met de 4-cilinder, 4 liter motor. Dus net een beetje ingelopen.

Aan dat peggeriaanse interieur gaan we nog wat doen. Daar zijn natuurlijk ook weer gradaties in. Minimalistisch zal het blijven maar dan meer gericht op het gewicht. Eerst maar eens bij wat vrienden ’n licht opsteken over hoe je dat nu zoal doet. Vervolgens strippen. Er zitten nogal wat delen op en aan welke een forse invloed hebben op het totaal gewicht. En dan een plan maken voor in-en exterieur.

Enkele items waarop nu gestudeerd wordt zijn o.a.:

  • gewenste indeling
  • draaibare voorstoelen welke ook gebruikt kunnen worden aan ’n eettafeltje.
  • twee “ikea” lattenbodems van elk 70*200cm
  • keukenblokje
  • bovenkastjes
  • removable kastjes onder ’t bed.

Klusjes voor komende zomer 2015.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s