Kerstdagen 2009. Zondag 3 jan'10

Kerst 2009

Bij Julie op kerstavond uitgebreid kerst diner genoten. Met Christmas crackers, ’n fondue tafel met chicken,  pork en beef en voor Riny vis. Voor aanvang een appetizer cheese, (andere) crackers, bear, wiskey en Bailys.

Fondue_2

Bij het eten natuurlijk een lekker glaasje wijn of twee. Julie is een begenadigd kokkin, waarvoor niets te veel is. Dus de fondue is kompleet met alle “beilagen”. Heerlijk gesmuld met z’n allen. Dwayne was er met z’n kleinzoon, de zoon van Julie met z’n zoon, dus in de niet al te kleine trailer was het lekker vol. Pete, de man van Julie, Aardema geheten, ja een echte Fries, maar op z’n 18e geëmigreerd, en volledig verCanadiseerd. Pete houdt van een paar pittige after diner drinks. B&B, Boubon wiskey’s, Grand Marnier of Cointreau en nog veel meer. Er is van alles ondanks dat ze het niet breed hebben en alle alcohol schreeuwend duur is wordt er niet op bezuinigd.

Na afloop was ons vooropgezette plan om er te blijven slapen. Nu is Julie altijd om 5 uur op, dus op tijd naar bed. Dat klonk me uiteindelijk als muziek in de oren.

Zondags naar Leif. Hij woont nu op zichzelf in Hinton in het huis dat Bryan gekocht heeft. Hij gaat er “samenwonen”  oftewel deelt het huis met Dwayne. Ook zo’n “hillbilly”. Turkey Maar Leif had de met de kerst gebruikelijke kalkoen “klaargemaakt”. Nu we in de wintermaanden minder gasten hebben, kookt Riny altijd, heeft Leif een baan bij de IGA gevonden. Een van de 2 plaatselijke grote supermarkten. Daar maakt hij allerlei bakgerechten als koekjes, cakes, brood etc. Nu krijgt hij voor de kerst altijd een kalkoen van die Supermarkt.  Daar zat hij al behoorlijk mee in z’n maag of eigenlijk nog niet, dus de oplossing was nabij n.l. zijn andere broodheer voor de zomer + z’n nieuwe huisbaas Brian. ’t Was een beestachtig beest van wel 10kg, zo op ’t oog. Ik heb een halve poot opgegeten. Het is een eer als je als gast ’t wat donkere vlees krijgt. Gelukkig had ’t beest 2 poten en dus 4 halve poten dus hadden we allemaal wat. Ja Bryan was er ook als de kippen bij.

Tussendoor

De laatste week weer genoten van de winterse omstandigheden.  Er ligt een flink pak sneeuw, en het vriest behoorlijk dus het blijft droge sneeuw. Lekker om met sneeuwschoenen te gaan stappen. Dat hebben we dan ook gedaan. Volgens de kenners is er tot op heden al meer sneeuw gevallen dan de gehele vorige winter. Voel me ook al redelijk ervaren als schuiver. We schrikken niet meer van -25C of -30C als je -44C hebt gehad.  Ja het is koud, je moet je goed kleden en alert zijn, geen foutjes maken, die kunnen fataal zijn.

House2

Zondagavond om 22 uur had ik Bryan nog aan de telefoon. Hij woont ook op het terrein op ca 700 meter afstand van ons. Uiteraard vraag ik of hij er al uit was geweest voor z’n avond wandeling. Nee nog niet. Het vroor 25 graden dus vraag ik of ik mee zal gaan. ’n Wat twijfelachtig antwoord. Ik zeg of zullen we de Duck-trail gaan lopen met de sneeuwschoenen aan. Die moeten ook wel aan anders zak je er tot de knieën in. Tot m’n verrassing zegt hij ja. Dus ik zeg tot over 10 min. hier bij ons. Het was volle maan en een kraakheldere hemel. -25 dus goed inpakken zonder te gaan zweten. Na ruim twee  uur genieten van de heldere vrieskou, prachtige sneeuw in de bomen op de trail en ook nog een route over Cache Lake waren we weer terug voor n warme choco met n scheut rum. Cache Lake was behoorlijk dichtgevroren met een dik pak sneeuw. De ingezakte plekken een beetje mijdend, ik alleen wist waarom.

Ik was er namelijk 2e kerstdag nog op geweest met onze 4WD Quad met sneeuwschuiver. M’n idee was om een mooi 400 meter baantje te schuiven om te schaatsen . Na 20 meter op het meer zat ik vast. ’t Blad omhoog en terug op hetzelfde spoor. Ik kijk weer voor me en zie de oorzaak. Op het ijs staat wel 20cm water en daar zat ik in met de machine. Gelukkig er tijdig uit.  Door het dikke pak sneeuw zakt het ijs naar beneden en loopt er water op het ijs. Dus volstrekt ongeschikt voor schaatsen.

Maar ’s nachts voor de wandeling moest het volgens mij nog wel kunnen . Je kon de overkant van het meer zien. Dus dat ging ook. Prachtige ijzige stilte.

Natuurlijk krijgen we mee welke verschrikkelijke winterse omstandigheden zich in Nederland voordoen. Temperaturen rond de 5 graden. We leven erg mee en kijken uit om dat ook te ervaren.

Tussendoor nog wat handarbeid. Deze zomer heb ik bij enkele indians / Natives die hier waren een cursus drums maken gevolgd. Je eigen drum mocht je houden. Nu waren er wat materialen over dus daar was ik druk mee tijdens de lange winteravonden.

Drum

Het waren 6 vellen van een Elk en wat van ’n Deer of meerdere. Na het op spanning brengen drogen de drums ’n week. Eigenlijk zo langzaam moglijk. Daarna opgehangen in de kamer. Telkenmale hoor je ze kraken als er nog meer spanning op komt. Het geluid wordt beter en beter.

Drums2

Maandagavond Hans & Netty op visite of eigenlijk een meeting. Om 7 uur op tijd begonnen. Ik had hen gevraagd om de sneeuwschoenen mee te nemen zodat we later op de avond nog een nachtwandeling konden maken.  Zo gezegd zo gedaan. Ook Riny ging mee ze had immers die dag ook een sneeuwschoenen setje gekregen. Dat ging haar ook goed af. Alhoewel het wat meer bewolkt was hebben we de gehele Duck-trail gelopen maar nu in andere richting.

Idee is nu om wat meer sneeuwschoenen te gaan kopen. Moet me nog wat meer verdiepen in kwaliteit en prijs. Het zijn eenvoudige dingen maar kosten wel $170, daar komen nog poles bij.

Oudejaarsavond

Deze avond in ons eigen huis doorgebracht met Bryan. Hij was alleen dus is een samenkomst logisch. De Powder Creek Lodge + een aantal cabins  zaten vol met gasten. Er waren geen diners gebooked. ’s nachts -30C dus ook niet direct omstandigheden om uitgebre
id vuurwerk af te gaan schieten. Dat hadden we al 30 jaar niet meer gedaan dus hier ook niet. De andere gasten zaten daar ook niet op te wachten en verbleven binnen bij de kachel.  Wij ook. Bryan had een goeie film meegebracht. “The train of 3:10 to Yuma” . Niet geschikt voor kerstavond maar nu kon het wel. Via een soort projector op de witte wand. Prachtig breedbeeld, zoals ik gewend was. (….Johan)

Nieuwjaarsdag

’s Ochtend sneeuwruimen, er werd nog meer verwacht. Dat viel achteraf mee. ’n Kennis van ons zit op ’n sneeuwschuiver oftewel zo’n joekel van een grader.  Omdat na zoveel sneeuwbuien en evenzoveel sneeuwschuif sessies de weg steeds smaller wordt hadden we hem gevraagd om ‘ns met groot materieel wat ruimte te maken. ’n Fluitje van een $ cent (dat is nog minder). Dus de laatste dagen liggen de wegen en paden er mooi bij.

’s Avonds naar Hans & Netty. Gourmetten gezellig in een voor ons herkenbare stijl.  ’n Heel leuke avond alhoewel we wel weer huiswaarts zijn gekeerd, 25km.  Per slot van rekening moeten we ook op de tent passen.  Als het eten niet smaakt ligt het grotendeels aan jezelf. Maar na zoveel lekkers in een korte tijd leg je het uiteindelijk toch af. Je kunt niet eeuwig aansterken……

Dus al met al veel diners, drankjes etc, daar heb ik toch al zo’n hekel aan. Omdat je van te voren niet alles weet had ik nog een hele zalm (2,5kg) gehaald welke de kerst niet heeft gehaald, 2 kreeftenruggen voor 3e kerstdag en voor vandaag krab (welk portie ook te groot was voor ons tweeën .)

Nog 3 nachtjes slapen. Dan er even uit. Natuurlijk de meisjes weer zien en spreken en psja de survival van Beltrum wacht. Dan kriebelt ’t weer.

Tot ziens wellicht de komende weken.

Leo & Riny.

3 gedachten over “Kerstdagen 2009. Zondag 3 jan'10”

  1. Nog de beste wensen Leo en Riny.

    Beltrum ligt bedekt onder een mooie witte deken. Het belooft zondag een mooie run te worden onder ideale omstandigheden.
    De verhalen vanuit Canada zijn geweldig om te lezen. Ik hoop dat Leo in 2010 hiermee doorgaat.
    Doe Brian(de kapitein op het schip als de echte kapiteins van boord zijn) en July de groeten van mij.
    Tot ziens in Beltrum.

    Groetend: Tonnie Nahuis

Plaats een reactie